Zelf aangebrachte voorzieningen zijn voorzieningen die zijn aangebracht door de bewoner met goedkeuring van Waardwonen. Bij sloop-nieuwbouw ontvangt de bewoner mogelijk een vergoeding hiervoor. De afspraken hierover worden opgenomen in het Sociaal Plan.
Bij verhuizing van een sloopwoning naar een vervangende woning wordt dubbele huur voor één maand voorkomen. Voorwaarde hierbij is dat u binnen één maand verhuisd bent naar de vervangende woning. Wanneer je meer tijd dan één maand nodig hebt om te verhuizen dan moeten we hier samen naar kijken. Bij hoge uitzondering is eventueel maatwerk mogelijk.
Ja, alle bewoners kunnen een terugkeergarantie krijgen. Hiermee krijgen zij voorrang bij toewijzing van een nieuwe woning. De afspraken hierover worden opgenomen in het Sociaal Plan.
Ja, u mag terugkeren naar een nieuwbouwwoning. Bewoners met een terugkeergarantie krijgen voorrang bij toewijzing van de nieuwe woningen. De afspraken hierover worden opgenomen in het Sociaal Plan.
Deze vergoeding is bedoeld voor verhuis- en inrichtingskosten. Afspraken hierover zijn ogenomen in het Sociaal Plan. Lees meer over het sociaal plan bij de vraag ‘wat is een sociaal plan’.
U heeft, wanneer u uw woning moet verlaten vanwege sloop/nieuwbouw, recht op een wettelijke verhuiskostenvergoeding. Afspraken hierover worden opgenomen in het Sociaal Plan.
U kiest zelf op welke woning u reageert. Op Entree.nu staan alle beschikbare huurwoningen uit Millingen aan de Rijn en de regio Arnhem-Nijmegen. Met stadsvernieuwingsurgentie krijgt u voorrang op het woningaanbod dat op dat moment op Entree.nu staat.
U krijgt voorrang op een woning op Entree.nu. Op Entree.nu staan alle beschikbare huurwoningen uit Millingen aan de Rijn en de regio Arnhem-Nijmegen.
Wanneer u in een woning woont die gesloopt gaat worden, krijgt u een stadsvernieuwingsurgentie. Dat betekent dat u voorrang krijgt op een woning op woningverdeelsysteem Entree.nu. Op Entree.nu staan alle beschikbare huurwoningen uit Millingen aan de Rijn en de regio Arnhem-Nijmegen.
U kunt zelf via entree.nu reageren op een woning. Als dit zelfstandig niet lukt kunnen we u daarbij begeleiden. Wij kunnen u bijvoorbeeld helpen bij het inschrijven op het woningverdeelsysteem entree.nu of bij het zoeken naar een geschikte vervangende woning.
In het Sociaal Plan staan afspraken over rechten en vergoedingen voor de bewoners. Deze afspraken zijn geldig vanaf het sloopbesluit tot het eind van het project.
De bewoners van de woningen waar we groot onderhoud/renovatie gaan doen blijven in de woning wonen. Zij krijgen een vergoeding voor het ongemak dat zij hebben tijdens de verbetering van de woning. Ook dit staat in het sociaal plan.
Hoe de woningen eruit gaan zien bepalen we samen met de belanghebbenden en een stedenbouwkundig bureau. Dit doen we in een participatietraject. Met hen gaan we de nieuwbouwplannen vormgeven.
Het resultaat hiervan is een stedenbouwkundig plan (plattegrond van de wijk) waarop de woningen zijn ingetekend en een beeldkwaliteitsplan. Dit beeldkwaliteitsplan schrijft voor hoe de woningen er ongeveer uit moeten gaan zien. Denk aan de materialen en of de woningen een schuin dak krijgen.
Deze twee plannen geven de richting aan waarin een architect en aannemer de woningen straks moeten vormgeven.
U wordt op tijd geïnformeerd over de planning en wanneer u uw huis moet verlaten. Dit geeft u voldoende ruimte om op tijd te beginnen met de voorbereidingen voor het vinden van een vervangende woning. De planning stemmen we af met de bewonersprojectgroep.
We willen dat de wijk een fijne en prettig leefbare buurt blijft. Bestaande bewoners mogen allemaal terugkeren naar een nieuwe woning in de wijk.
We bouwen woningen voor kleinere huishoudens, gezinnen en senioren en passend voor 3 generaties (jongeren/gezinnen/ouderen). Waardwonen kijkt bij toewijzing van de woningen, zoals we ook op alle andere plekken in Millingen aan de Rijn doen, naar een goede en passende verdeling van doelgroepen.
Een goede mix van bewoners zorgt ervoor dat het in de wijk straks fijn wonen is en dat nieuwe en terugkerende bewoners zich snel thuis voelen.
We willen dat in de wijk duurzame woningen komen die verschillen in oppervlakte, indeling, aantal slaapkamers en huurprijs. Dit draagt bij aan een fijne en leefbare buurt waar plek is voor verschillende doelgroepen.
Ook willen we meer woningen terugbouwen omdat we zien dat in Millingen aan de Rijn de woningnood hoog is. Hierbij kijken we naar wat het gebied stedenbouwkundig kan dragen. De leefbaarheid moet niet onder druk komen te staan.
De exacte invulling wordt in het participatieproces met de belanghebbenden afgestemd. Het wensprogramma gaat uit van 50% appartementen (1-2 persoonshuishoudens) met twee slaapkamers, 40% kleinere grondgebonden woningen met twee slaapkamers en een zolder (met vaste trap) en 10% middelgrote grondgebonden woningen (voor grotere gezinnen) met de mogelijkheid voor 3 volwaardige slaapkamers.
Als er iets stuk is aan uw huurwoning, maken we dit nog steeds. Hierbij geldt dan wel dat herstellen voorgaat op vervangen.
Er is een omwonendenprojectgroep samengesteld. Deze groep praat namens alle omwonenden die direct grenzen aan het plangebied. De omwonendenprojectgroep denkt en praat, net als de bewonersprojectgroep, met ons mee over de plannen van de wijkvernieuwing. We verwachten dat we een aantal keer bij elkaar komen.
Daarnaast informeren we de omwonenden via informatiebrieven over de laatste stand van zaken. Ook organiseren we voor de omwonenden inloopavonden om hen zo goed als mogelijk te informeren in de verschillende fases van het project. Op deze projectenpagina vindt u ook de meest actuele informatie van het project.
Er is een bewonersprojectgroep samengesteld. Deze groep praat namens alle bewoners in de wijk. De bewonersprojectgroep denkt en praat met ons mee over de plannen van de wijkvernieuwing. De groep denkt bijvoorbeeld mee over hoe wij de bewoners informeren. Maar ook over de indeling van de wijk en het Sociaal Plan. Ze worden bij de selectie van de aannemer betrokken. We komen ongeveer één avond per maand samen.
Daarnaast informeren we de huurders via nieuwsbrieven over het laatste nieuws en de planning. Ook zijn we regelmatig in de wijk aanwezig om bewoners persoonlijk te ontmoeten, te zien wat er leeft en hun vragen te beantwoorden.
Tot slot organiseren we inloopmomenten en informatieavonden om de bewoners te informeren over de verschillende fases van het project. Op de projectenpagina vindt u de meest actuele informatie van het project en verzamelen we de nieuwsbrieven die we aan de bewoners versturen.
Een draagvlakmeting is een stemming. Hiermee meten we of de bewoners achter de (renovatie-nieuwbouw) plannen staan. Wij vinden het belangrijk om de plannen onder andere samen met de huurders van het plangebied te maken. Dat de huurders achter de plannen staan is voor ons erg belangrijk.
We willen graag dat minstens 70% van alle huurders de plannen goedkeurt, voordat we de plannen verder uitwerken.
Deze woningen zijn een stuk jonger en op een andere manier gebouwd dan de andere woningen in het plangebied. In de periode 2016-2020 zijn deze woningen al eens verbeterd en zijn energiebesparende maatregelen aangebracht (zonnepanelen, HR+ glas en dak- en (gedeeltelijk) vloerisolatie). Er is geen asbest geconstateerd wat verwijderd moet worden.
De bewoners van deze twee straatkanten geven vanuit de bewonersinterviews aan over het algemeen tevreden te zijn met de woning. Meer dan 80% van de bewoners wil hier graag blijven wonen. De toch- en vochtklachten spelen hier veel minder dan in de andere straten.
Ook bij deze woning zijn op termijn gebreken te verwachten met vloeren en funderingen. Hier willen we bij het maken van renovatieplannen extra aandacht aan geven. De energiezuinigheid van deze woningen kan nog verder worden verbeterd en ook willen we onderzoeken of het mogelijk is deze woningen gasloos te maken. Daarnaast willen we ook de uitstraling van het blok (het achterpad/verlichting en erfafscheidingen) meenemen in het verbeterplan.
Deze woningen zijn gedateerd en voldoen op technisch gebied niet meer aan de eisen van nu. De woningen zijn gehorig en bewoners ervaren vaak tocht en kou. Ook bevatten de daken van de woningen asbest en verwachten we op termijn gebreken met vloeren en funderingen. Uit de bewonersonderzoeken blijkt ook dat veel bewoners hoge energiekosten hebben.
Het op een goede en verantwoorde manier verbeteren van deze woningen is zeer ingewikkeld en zal de levensduur maar beperkt verlengen. Deze woningen renoveren is hierdoor technisch en financieel niet haalbaar. Door nieuwbouw kunnen we betere, energiezuinigere en toekomstbestendige woningen realiseren en kunnen we meer woningen en ook verschillende soorten woningen terugbouwen. We willen dat in de wijk woningen komen die verschillen in oppervlakte, indeling, aantal slaapkamers en huurprijs. Dit draagt bij aan een fijne buurt waar plek is voor jong en oud.
De woningen aan de Heerbaan (nummer 80-94), Burgemeester Reijmersstraat (nummer 10-22 even en 3-31 oneven) en Karel Doormanstraat (nummer 2-32 even) willen we slopen. Daar bouwen we vervolgens nieuwe energiezuinige woningen voor terug (deelgebied 1 en 2)
De woningen aan de Karel Doormanstraat oneven nummers en de Ruijsdaalstraat krijgen groot onderhoud/worden gerenoveerd (deelgebied 3).
U mag naast uw eigen voordeur een afbeelding/schilderij hangen. Ook mag er een deurmat voor uw eigen voordeur liggen.
De afbeelding en de deurmat mogen beiden een maximale afmeting hebben van 80×60 cm.
We begrijpen goed dat planten, meubels en decoratie voor een gezellige sfeer zorgen. Maar veiligheid gaat voor. Heeft u een goed idee om uw complex op een brandveilige manier toch iets gezelliger te maken? Dan horen wij dat graag. Mail uw idee naar info@waardwonen.nl of geef het door aan de wijkconsulent. Dan kijken we samen wat er mogelijk is.
Ja, dat mag. Uw balkon is voldoende afgescheiden van de vluchtroutes in het gebouw. Daarom is er geen effect op de brandveiligheid.
Geen mogelijkheid om uw scootmobiel te parkeren? Neem dan contact op met de gemeente. Zij bekijken samen met u welke mogelijkheden er zijn om de scootmobiel te stallen.
Nee, een scootmobiel mag u alleen parkeren in uw eigen woning, uw eigen berging of de daarvoor bedoelde gemeenschappelijke scootmobielstalling (als die in uw complex aanwezig is).
We gaan actief controleren. Als er nog spullen staan, volgt er een waarschuwing. U krijgt daarna 2 weken de kans om uw spullen zelf weg te halen. Doet u dit niet, dan verwijderen wij de spullen. Soms kost dat verwijderen geld. De rekening sturen we door naar u. We hopen natuurlijk dat dat niet nodig is en dat u brandveiligheid net zo belangrijk vindt als wij.
Bewoners en bezoekers moeten veilig kunnen vluchten als er brand is. En de hulpdiensten moeten u makkelijk kunnen bereiken als er iets aan de hand is. Er mogen daarom geen spullen in de weg staan. Dit geldt ook als de ruimte heel breed is of een algemene ruimte die niet afgesloten is. Een brandend object zorgt voor veel rookontwikkeling en dat maakt vluchten ook moeilijk en gevaarlijk.
Een vluchtroute kan door gemeenschappelijke hallen, trappenhuizen, gangen en galerijen van een woongebouw lopen en zijn bedoeld om u een veilige uitweg naar buiten te bieden bij calamiteiten. Deze ruimtes zijn zo gebouwd dat bewoners via die routes het gebouw veilig kunnen verlaten bij calamiteiten.
De belangrijkste reden is uw veiligheid en die van uw buren. Er zijn de afgelopen jaren een aantal branden geweest in appartementencomplexen, soms met dodelijke afloop. Daarom heeft de overheid nieuwe regels bedacht die gevaarlijke situaties bij brand in appartementencomplexen moeten voorkomen.
Waardwonen werkt op veel manieren met huurders samen. Onder andere door overleg met de huurdersorganisaties die u vertegenwoordigen. Er zijn drie huurdersorganisaties waarmee wij overleggen: Huurdersvereniging Gendt, Huurdersvereniging Millingen aan de Rijn en Huurdersbelang Lingewaard. In contact komen? Kijk op de pagina Huurdersorganisaties.
De laatste tijd worden wij regelmatig gebeld door huurders die zich zorgen maken over de terugleverkosten van stroom van de zonnepanelen. Gelukkig leveren onze zonnepanelen u, ondanks de mogelijke terugleverkosten, nog steeds voordeel op. We leggen het u graag uit.
Er zijn bij teruglevering twee situaties mogelijk:
Een gemiddelde eengezinswoning verbruikt tussen de 2700 en 3000 kWh elektriciteit. Als uw zonnepanelen 3500 KWh of meer opbrengen dan kan het zijn dat u voor het extra opwekte energie weinig terug krijgt of dat u zelfs moet gaan betalen voor deze teruglevering.
Hier hoeft u niet bang voor te zijn. De zonnepanelen die wij plaatsen leveren tussen de 1200 en 1600 kWh per jaar op. Dit is dus minder dan het gemiddelde verbruik. U hoeft in dit geval dus geen terugleverkosten te betalen.
Op een zonnige dag wekken de zonnepanelen elektriciteit op. Verbruikt u op dat moment geen of weinig elektriciteit? Dan levert u deze stroom terug aan het elektriciteitsnet.
Maar op jaarbasis verbruikt u nog steeds meer dan er het hele jaar is opgewekt.
U krijgt voor de teruggeleverde stroom op het elektriciteitsnet net zoveel geld wat u betaald voor niet-zelfopgewekte stroom. Dit noemen we salderen.
Stel u heeft een contract voor € 0,35 per Kwh. Dan krijgt u voor de teruggeleverde stroom dus ook € 0,35 per kWh.
Als uw panelen in een jaar 1200 kW opbrengen en u verbruikt in de zomer zelf direct 300 kWh, dan levert u dus 900 kWh terug. Daarnaast verbruikt u (buiten de zonnige dagen) ook energie.
De zonnepanelen leveren u dan een voordeel op van in totaal 1200Kwh (300kWh direct verbruik en 900 kWh salderen). In geld is uw besparing dan € 420,- per jaar ( 1200 kWh x €0,35).
Er zijn er energieleveranciers die terugleverkosten berekenen voor de 900 kW die u in dit voorbeeld teruglevert. Iedere leverancier heeft hiervoor zijn eigen tarief. Er zijn ook leveranciers die (nog) geen terugleverkosten berekenen.
Als voorbeeld nemen we energiemaatschappij Van de Bron (zij berekenen de terugleverkosten op basis de hoeveelheid kWh die u teruglevert). Bij 1 tot 1000 kWh betaalt u €4,00 per maand aan terugleverkosten en als u tussen de 1000 en 2000 kWh teruglevert betaalt u € 12,50 per maand. De terugleverkosten zijn in ons voorbeeld dan dus per jaar € 48,- (12 x 4,-) of € 150,- (12 x 12,50).
In ons voorbeeld leverden we 900 kWh terug. U heeft dan nog steeds veel voordeel van uw zonnepanelen:
Opgewekt en gesaldeerd per jaar | € 420,- |
Terugleverkosten (minder dan1000 kWh) | € -48,- |
Voordeel | € 372,- |
Stel dat u zelf niets direct verbruikt en dus al de opgewekte elektriciteit terug levert. U levert dan 1200 kWh terug. U betaalt dan de hogere terugleverkosten van 12,50 per maand. Ook dan heeft u nog steeds voordeel van uw zonnepanelen:
Opgewekt en gesaldeerd per jaar | € 420,- |
Terugleverkosten (meer dan 1000 kWh) | € -150,- |
Voordeel | € 270,- |
U ziet in de voorbeelden dat het voordelig is om als uw zonnepanelen opwekken, dit direct te gebruiken. Bijvoorbeeld voor het koken, (af)wassen, drogen, verwarmen of koelen. Zo levert u minder terug én valt uw boete lager uit!
Bovenstaand is een voorbeeld. Het is lastig om dit uit te rekenen voor de gemiddelde huurder. Dit is namelijk afhankelijk van:
Wilt u het graag voor u specifiek uitgerekend hebben of maakt u zich nog zorgen? Neem dan contact met Eric Mientjes (coördinator duurzaamheid) op! U kunt hem bereiken via de Klantenservice (026) 326 30 50 of info@waardwonen.nl.
Let op: Wilt u in gemeente Arnhem, Overbetuwe, Lingewaard, Druten, Renkum of Wijchen gaan wonen? Vraag dan mantelzorgurgentie aan bij de gemeente.
Wilt u in de gemeente Beuningen, Berg en Dal, Doesburg, Duiven, Heumen, Montferland, Nijmegen, Rheden, Rozendaal, Westervoort of Zevenaar gaan wonen? Dan kunt u bij ons mantelzorgurgentie aanvragen.
U heeft bij deze aanvraag de volgende documenten nodig:
Huurde u een woning? Dan heeft u ook nodig:
U heeft bij deze aanvraag de volgende documenten nodig:
Huurde u een woning? Dan heeft u ook nodig:
Woonde u in een koopwoning? Dan heeft u nodig:
U heeft bij deze aanvraag de volgende documenten nodig:
Huurde u een woning? Dan heeft u ook nodig:
Woonde u in een koopwoning? Dan heeft u nodig:
U heeft bij deze aanvraag de volgende documenten nodig:
Huurde u een woning? Dan heeft u ook nodig:
Woonde u in een koopwoning? Dan heeft u nodig:
U heeft bij deze aanvraag de volgende documenten nodig:
Huurde u een woning? Dan heeft u ook nodig:
Woonde u in een koopwoning? Dan heeft u nodig:
U heeft bij deze aanvraag de volgende documenten nodig:
Huurde u een woning? Dan heeft u ook nodig:
Woonde u in een koopwoning? Dan heeft u nodig:
Recentelijk hebben de directeur-bestuurders van Waardwonen en WOONstichting Gendt besloten om het formele fusieproces op te starten. Dit betekent dat we nu verdere stappen zetten richting een mogelijke fusie. Hieronder wordt toegelicht hoe huurdersorganisaties betrokken zijn in deze fase en wat ‘instemmingsrecht’ inhoudt.
Eerst brengen we de effecten van een fusie in kaart
In deze fase van het fusieproces werken we aan het verder uitwerken van het ontwerp van de fusieorganisatie en verdiepen we de meerwaarde van de fusie. Huurdersorganisaties, die de belangen van de huurders behartigen, worden betrokken bij verschillende thema’s, zoals dienstverlening. Vragen die daarbij spelen zijn bijvoorbeeld: Welke aspecten willen we behouden? Wat kan er anders of beter in de fusiecorporatie?
De resultaten van deze overleggen worden vastgelegd in de fusie-effectrapportage. Hiermee willen we de effecten van de fusie analyseren en in kaart brengen, zodat alle betrokkenen weten wat ze kunnen verwachten.
Daarna gaan we met huurders in gesprek over de te verwachten effecten
De effecten van de mogelijke fusie delen we met huurders tijdens bewonersavonden, waar we graag in gesprek gaan over de fusie. Deze avonden zijn naar verwachting gepland in het eerste kwartaal van 2024. (Ook eerder hebben we al inloopavonden georganiseerd. Hier leest u een terugkoppeling <link> met belangrijke punten die huurders hebben benadrukt.)
Vervolgens vragen we de huurdersorganisaties om hun zienswijze
Voordat we besluiten om te fuseren, vragen we de huurdersorganisaties om een zienswijze te geven. Hierin geven ze met argumenten aan of ze al dan niet instemmen met de fusie. Over het algemeen raadpleegt de huurdersorganisatie haar achterban (de huurders) en laat zij deze mening meewegen in haar besluit.
Huurdersorganisaties moeten instemmen met een fusie
Voordat er sprake is van een fusie, moeten de huurdersorganisaties hiermee instemmen (hun goedkeuring verlenen aan een fusie). Andere betrokken partijen, zoals vertegenwoordigingsorganen van medewerkers en organisaties zoals gemeenten, mogen een advies geven. Pas nadat al deze stappen zijn doorlopen en er positieve zienswijzen en adviezen zijn ontvangen, vragen we goedkeuring voor de fusie aan bij de minister voor Volkshuisvesting & Ruimtelijke ordening.
U kunt woningruil aanvragen door onderstaand formulier in te vullen.
De directeur-bestuurders van Waardwonen en WOONstichting Gendt hebben in november 2023 besloten om een formeel fusieproces op te starten. Dit besluit volgt na onafhankelijk onderzoek van Atrivé. Nog niet alles is in kannen en kruiken, maar het voornemen om te fuseren is er.
In deze fase werken we verder uit hoe de fusieorganisatie eruit zou kunnen zien. En ook in deze nieuwe fase worden de huurdersorganisaties – die de belangen van de huurders behartigen – betrokken. Zij praten mee over verschillende thema’s, zoals dienstverlening. Vragen die daarbij spelen zijn bijvoorbeeld: Welke aspecten willen we behouden? Wat kan er anders of beter in de fusiecorporatie?
De resultaten van deze overleggen worden vastgelegd in een zogenaamde fusie-effectrapportage, zodat alle betrokkenen straks weten wat ze kunnen verwachten bij een fusie. Die effecten van een mogelijke fusie gaan we ook delen met huurders tijdens bewonersavonden, zodat we daarover samen in gesprek kunnen. Deze avonden worden naar verwachting georganiseerd in het eerste kwartaal van 2024.
Na afloop van dit traject vragen we uiterlijk medio 2024 verschillende belanghouders om instemming of goedkeuring voor een fusie. Deze belanghouders zijn bijvoorbeeld de Raden van Commissarissen, de Ondernemingsraad/Personeelsvertegenwoordiging, de gemeenten, de Autoriteit Woningcorporaties (AW) het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW). Ook de huurdersorganisaties hebben instemmingsrecht.
Nee, er is nu ook geen sprake van concurrentie. Woningtoewijzing wordt geregeld via de huisvestingsverordening van de gemeente. Corporaties volgen dit beleid. En wijzen woningen toe via het regionale woonruimteverdeelsysteem Entree. Dit betekent dat de regels en procedures voor het toewijzen van woningen hetzelfde zijn en blijven.
Op dit moment kunnen we ook op deze vraag geen specifiek antwoord geven. We onderzoeken juist de voordelen en nadelen die een fusie kan hebben voor huurders. Daarom is het ook fijn om te weten wat huurders belangrijk vinden zodat we dit meenemen in het onderzoek.
Op dit moment zijn we nog niet op het punt waar we al weten hoe een mogelijke nieuwe organisatie eruit zou zien. Wat we echter wel kunnen zeggen is dat het voor zowel WOONstichting Gendt als Waardwonen belangrijk is om onze dienstverlening te waarborgen en mogelijk zelfs te verbeteren. We willen onze dienstverlening zo dicht mogelijk bij onze huurders organiseren. We zetten ons in om persoonlijk contact te hebben, bijvoorbeeld via huisbezoeken, aanwezigheid van beheerders in de wijk, inloopuren op kantoor of andere spreekuurlocaties, enzovoort. En we zetten ons in om goed bereikbaar te zijn bij vragen en klachten. Beide organisaties hebben juist een focus op een persoonlijke benadering, ook nu al.
Als er geen fusie plaatsvindt, blijven we nog steeds samenwerken en streven we ernaar om onze dienstverlening aan huurders op peil te houden en te voldoen aan onze volkshuisvestelijke taken.
Als er sprake is van een voorgenomen fusie na afronding van het haalbaarheidsonderzoek, gaan we een volgende fase in. Dan wordt er bijvoorbeeld verder nagedacht over hoe we de lokale verbinding gaan organiseren en de inrichting van de nieuwe organisatie.
Na afloop van dit vervolgtraject vragen we uiterlijk medio 2024 verschillende belanghouders om instemming of goedkeuring voor een fusie. Deze belanghouders zijn bijvoorbeeld de Raden van Commissarissen, de Ondernemingsraad/Personeelsvertegenwoordiging, de gemeenten, de Autoriteit Woningcorporaties (AW) het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW). Ook de huurdersorganisaties hebben instemmingsrecht.
Het onderzoek is gestart in april en duurt tot en met oktober. Ondertussen hebben we al veel uitgangs- en aandachtspunten opgehaald bij verschillende interne en externe partijen, waaronder de huurdersorganisaties. We nemen ook input mee vanuit de inloopavonden voor huurders. Deze input wordt samen met andere informatie uit beleidsdocumenten en gesprekken met andere partijen zoals de personeelsvertegenwoordiging, RvC-leden en huurdersorganisaties, managers, enzovoort meegenomen in het onderzoek. U leest hier welke stappen tussen maart en oktober 2023 worden doorlopen.
Op basis van dit onderzoek zal Atrivé in augustus 2023 advies uitbrengen aan de directeur-bestuurders over welke vorm van samenwerking het beste is voor beide corporaties om optimaal te blijven presteren op het gebied van volkshuisvesting, rekening houdend met zowel de korte als de langere termijn. De resultaten worden onder andere onderbouwd met cijfers en argumentatie.
De resultaten van het onderzoek worden vervolgens eind september voorgelegd aan de huurdersorganisaties, de medewerkers en de Raden van Commissarissen. Na bespreking van de resultaten wordt aan hen wordt een reactie gevraagd op het advies van Atrivé. Ook gaan we de resultaten nog presenteren op aan de huurders. Vervolgens zullen de directeur-bestuurders in oktober een besluit nemen over de vervolgstappen.
Een huurdersorganisatie is een onafhankelijke vereniging of stichting die opkomt voor de belangen van huurders bij een specifieke woningcorporatie, zoals WOONstichting Gendt en Waardwonen. Ze zijn geen onderdeel van de woningcorporaties, maar werken wel vaak samen om de kwaliteit van wonen, de leefbaarheid in de buurt en de positie van huurders te verbeteren. Daarnaast nemen de huurdersorganisaties deel aan bepaalde besluitvormingsprocessen.
U kunt gerust contact met hen opnemen via de contactgegevens op hun eigen websites. Daarvoor volgt u de links.
We zitten nu in de fase waarin we het ontwerp van de fusieorganisatie verder uitwerken. Samen met de huurdersorganisaties denken we bijvoorbeeld na over het thema dienstverlening. Wat gaat er al goed en willen we behouden? Wat kan er anders of beter?
De resultaten van deze overleggen worden vastgelegd in een zogenaamde fusie-effectrapportage, zodat alle betrokkenen straks weten wat ze kunnen verwachten bij een fusie. Die effecten van een mogelijke fusie gaan we ook delen met huurders tijdens bewonersavonden, zodat we daarover samen in gesprek kunnen. Deze avonden worden naar verwachting georganiseerd in het eerste kwartaal van 2024.
Vanuit de gesprekken die we hebben met huurders en onze huurdersorganisaties weten we wat belangrijk is voor onze huurders. In juni hebben we bijvoorbeeld ook 2 inloopavonden georganiseerd voor huurders. U leest hier een samenvatting van de belangrijkste onderwerpen die daar besproken zijn. Daarnaast zijn en blijven de huurdersorganisaties betrokken in alle fases die we doorlopen.
De vorige keer was de insteek van het proces anders. We zagen toen ook grote uitdagingen op ons afkomen, maar daarover werd onvoldoende contact gelegd met huurders en medewerkers. Beide organisaties werkten ook nog niet zoveel met elkaar samen. Daardoor was er veel onbekendheid met elkaar. Er was dus veel onbegrip en weerstand toen het proces toch werd doorgezet zonder dat er voldoende geluisterd werd naar huurders en medewerkers.
De uitdagingen voor Waardwonen en WOONstichting Gendt zijn ondertussen groter geworden door onder meer de grotere opgaven in meer complexe omstandigheden, de veranderende arbeidsmarkt en druk vanuit wet- en regelgeving. Maar de belangrijkste verandering is dat we nu dit proces samen met huurders en medewerkers doorlopen. Bovendien kennen we elkaar inmiddels veel beter omdat we al fijn samenwerken.
Ja, we werken al veel samen en dat gaat heel goed. We maken bijvoorbeeld gezamenlijk prestatieafspraken met de gemeente en huurdersorganisaties, gebruiken vanaf 1 januari 2024 hetzelfde ICT-systeem en sommige medewerkers werken voor beide organisaties. Onlangs hebben we zelfs besloten om één team te vormen voor de bedrijfsvoering, met één manager. De manier waarop we werken lijkt veel op elkaar.
Wat is het beste voor onze huurders en woningzoekenden: zelfstandig blijven, samenwerken of fuseren? Die vraag stond centraal in een onafhankelijk onderzoek van Atrivé. Het advies van Atrivé is om te fuseren, omdat dit het meeste oplevert voor huurders en woningzoekenden, bijvoorbeeld op het gebied van dienstverlening. De uitkomst van het onderzoek is gedeeld met onder andere huurdersorganisaties, medewerkers en andere belanghebbenden van beide corporaties. Hen is gevraagd om te reageren op het onderzoeksrapport. “We hebben alle reacties en belangen
goed afgewogen en zetten nu samen de volgende stap op weg naar een fusie”, zeggen Erik Cuppen en Germa Knuver,
directeur-bestuurders van beide corporaties.
Het haalbaarheidsonderzoek wordt uitgevoerd en begeleid door het advies- en onderzoeksbureau Atrivé. Dit is een onafhankelijk adviesbureau dat veel ervaring heeft in onderzoek naar samenwerking en fusie van woningcorporaties.
Een fusie betekent dat twee organisaties samenkomen en één juridische organisatie vormen. Het is als twee puzzelstukjes die samengevoegd worden. Voor WOONstichting Gendt en Waardwonen geldt dat een eventuele fusie niet gericht is op kostenbesparing, maar op het beter kunnen organiseren van onze dienstverlening. Dat gaat over het bouwen, onderhoud en beheer van onze woningen, en bijvoorbeeld ook over hoe snel we u kunnen helpen, in de buurt, aan de telefoon of bij een reparatieverzoek. Dit geldt overigens ook voor samenwerking.
Wist u dat er elke dag 10 tot 15 liter vocht in uw huis komt? Dat komt niet alleen door douchen, koken en wassen. Maar ook door ademhalen, zweten en planten in huis.
Dit vocht moet ook weer uit uw woning want anders krijgt u vochtplekken en schimmel in huis! Schimmel en vocht zijn niet gezond.
De oplossing: Ventileren en dagelijks luchten. Daardoor kan vochtige lucht naar buiten en frisse (droge) lucht naar binnen.
Jos en André laten u zien hoe u dat doet!
In de bloemenweide van onze tuinen staat een mix van diverse planten. Zo zorgen we dat er het hele jaar iets te vinden is voor bijen, hommels, vlinder, andere insecten en vogels.
Voorbeelden planten die er in kunnen staan zijn:
Corylus avellana (Hazelaar)
Aan het eind van de zomer geeft deze boom hazelnoten. Deze worden graag gegeten door eekhoorns maar ook gaaien, boomklevers en de grote bont specht zijn liefhebbers. De Hazelaar is een voedselbron of schuilplaats voor bij, insect, vlinder en vogel.
Amelanchier lamarckii (Drentse krentenboom)
In het vroege voorjaar bloeit deze struik/boom op het kale hout als een soort prachtige suikerspin met hele fijne witte bloempjes. Deze bloemen trekken kleine insecten aan en dat trekt weer mussen aan. Na de bloei komen er krentjes in de boom. Deze verkleuren van groen, naar rood naar blauwzwart. Vogels vinden deze erg lekker. Het blad verkleurt in de herfst van geel naar rood.
Rosa rugosa (Rimpelroos/bottelroos)
Dit is een veel in Nederland voorkomende heester. Het is voor vogels een goede schuilplaats door de dichtheid en doornige stengels. De plant is ook een voedselbron voor insecten tijdens de bloei en voor vogels als de rozenbottels verschijnen.
Prunus spinosa (sleedoorn)
Deze inheemse struik biedt vogels veiligheid vanwege de hoge dichtheid van takken met doorns. Die bieden ook bescherming aan insecten. De struik krijgt in het najaar blauwe bessen/pruimpjes: een ware traktatie voor veel vogels. De struik trekt veel vlinders aan, maar ook bijen zijn er blij mee.
Symphoricarpos (Sneeuwbes)
Deze heester krijgt purperroze bessen en verkleurt mooi in de herfst. De bessen worden wel door vogels gegeten, maar zijn niet fevoriet. Maar deze heester zorgt wel voor een goede schuilplaats voor veel dieren als egels, vogels etc.
Craetegus monogyna (Meidoorn)
De sterk geurende bloemen trekken bijen en vliegen aan. Lijsters, merels en mezen genieten in het najaar van de vruchten. Door de dichte structuur met lange doorns is het een hele veilige broedplaats voor vogels.
Kortsluiting? Maar door welk apparaat kwam dat? Daar komt u achter met de stekkerproef. André laat u zien hoe u dat doet.
Als u een borrelend geluid hoort in de verwarming, zit er lucht in de installatie. Om deze geluiden kwijt te raken kunt u radiatoren ontluchten. Jos neemt u stap voor stap mee in hoe u dat doet.
Het is goed om vier keer per jaar het filter van de warmte terugwin installatie schoon te maken. In de video ziet u hoe u dat doet.
Wilt u ons een brief sturen? Dat kan naar ons postadres:
Waardwonen
Postbus 43
6850 AA Huissen
Deze regeling stopt vanaf 1 januari 2027. Vanaf dat moment is het slim om de opgewerkte stroom direct te gebruiken. U krijgt dan nog maar een kleine vergoeding voor de teruggeleverde stroom.
De salderingsregeling houdt in dat de energieleverancier voor terug-geleverde elektriciteit hetzelfde tarief hanteert als voor de geleverde elektriciteit.
Goed om te weten: deze regeling stopt vanaf 1 januari 2027. Vanaf dat moment is het slim om de opgewerkte stroom direct te gebruiken. U krijgt dan nog maar een kleine vergoeding voor de teruggeleverde stroom.
We plaatsen automatisch sneeuwhekjes bij zonnepanelen op plaatsen waar vallend sneeuw/ijs een gevaar oplevert. Bijvoorbeeld op het dak boven de voordeur, pad of terras. Valt de sneeuw bijvoorbeeld gewoon op een plat dak dan doen we dit niet. Denkt u dat er bij u wel een hekje zou moeten staan? Neem dan contact op met de klantenservice via (026) 326 30 50 of stuur een e-mail naar info@waardwonen.nl.
Wekken de panelen geen stroom op, op een zonnige en heldere dag? Dan is er iets mis. Neem dan contact op met de klantenservice via (026) 326 30 50 of stuur een e-mail naar info@waardwonen.nl.
Op de omvormer – die de opbrengt van de panelen aangeeft – kunt u het verbruik aflezen. Mocht een paneel kapot zijn dan daalt het verbruik. Let op dat u dit controleert op een zonnige en heldere dag.
Soms leveren zonnepanelen minder stroom op. Bijvoorbeeld op een donkere dag is of omdat er sneeuw ligt. Dit is normaal. Maar bij heldere en zonnige dagen moeten de panelen natuurlijk wel stroom opwekken. Is dat niet het geval? Bel dan met de klantenservice via (026) 326 30 50 of stuur een e-mail naar info@waardwonen.nl.
In principe is het niet nodig om ze schoon te maken, maar het mag wel. Houd daarbij rekening met uw eigen veiligheid en die van anderen! De panelen mogen niet gereinigd worden met een hogedrukreiniger. Het reinigen mag ook niet met een bijtend of krassend schoonmaakmiddel. U kunt wel een zachte borstel of spons gebruiken. Als u een bedrijf inschakelt voor het schoonmaken, dan betaalt u daar zelf voor.
Nee in principe niet. De panelen zijn voorzien van een coating die ervoor zorgt dat de panelen schoon blijven. Bij woningen die structureel last hebben van bladluis of mosaanslag reinigt Waardwonen de panelen. Laat het ons weten als u denkt dat dat bij u het geval is. Dan gaan wij dit beoordelen.
Heeft u zonnepanelen? Dan is het slim om de opgewekte stroom direct te gebruiken. Dus zet uw apparaten (zoals de (af)wasmachine of droger) overdag aan als het een zonnige dag is, in plaats van te wachten op de nacht.
De opbrengst van zonnepanelen is van heel veel factoren afhankelijk. Daarom rekenen we met gemiddelden in het voorbeeld hieronder.
Voor een standaard zonnepaneel op onze woning gaan uit van een vermogen van 305Wp (= Wattpiek).
Om te berekenen hoeveel Kilowatt uur (Kwh) een zonnepaneel oplevert, gebruiken we een omrekenfactor van 0,85 tot 0,9. Een paneel levert dus ongeveer 305Wp x 0,9 = 275 Kwh per jaar op.
Bij 6 panelen is dat ongeveer 1.650 Kwh per jaar. Afhankelijk van de energieprijs levert u dat een flinke besparing op.
Goed om te weten: Er wordt alleen stroom opgewekt als het licht is. Overdag verbruiken we vaak juist minder stroom dan we opwekken. Gemiddeld verbruikt u 30% zelf en levert u 70% terug. Het is dus slim om juist overdag bijvoorbeeld uw was te draaien.
In principe regelt de installateur de aanmelding van de zonnepanelen. Mocht u toch zelf moeten doen, dan kan dat als volgt:
Het isoleren en plaatsen van zonnepanelen op onze woningen is een groot project. Daar zijn we een paar jaar geleden al mee begonnen. We zijn gestart met de oudere woningen met de slechtste energielabels. Inmiddels zijn woningen met een beter energielabel (hoger dan B) aan de beurt. Dit moeten we nog inplannen.
Zonnepanelen worden ook wel pv-panelen genoemd, naar de ‘fotovoltaïsche cellen’ die in zo’n paneel zitten. Die zetten het (zon)licht om in elektriciteit. Zelfs op een bewolkte dag levert een zonnecel stroom. Op die manier kan er flink bespaard worden op de energierekening. Via een omvormer komt de stroom op het elektriciteitsnet.
Voldoet u aan de eerste vijf voorwaarden? Dan gaan een opzichter en medewerker Verhuur de technische staat van de woning en de wijze van bewoning bekijken. Deze beoordeling moet positief zijn.
Beide partijen moeten hierbij aanwezig zijn. Wij gaan er in principe van uit dat de nieuwe huurder de eventuele aangebrachte veranderingen (met uitzondering van de gebreken) overneemt. Door de opname weet u beide waar u aan toe bent. Na de inspectie tekent de nieuwe huurder het opnamerapport en overnameformulier voor akkoord.
De woningen moeten zelfstandige woonruimten zijn. De woningen moeten dus een eigen toegang en een eigen keuken, toilet en wasgelegenheid (douche of bad) hebben.
Er mag op het moment van woningruil geen huurachterstand zijn. We kijken ook of er geen overlast veroorzaakt wordt of recent veroorzaakt is.
Bij sommige woningen geldt een leeftijdsvoorwaarde. We hebben bijvoorbeeld speciale jongeren- en seniorenwoningen. De nieuwe huurder(s) moet hier ook aan voldoen.
We kijken of de woning op basis van de woninggrootte en de grootte van het huishouden passend is. Voor woningen met vier of meer slaapkamers komen huishoudens vanaf 6 personen in aanmerking.
We kijken of de woning passend is voor de nieuwe huurder. Denk aan de inkomenseisen die bij de huurprijs van de woning horen.
Op de dag dat u uw sleutels inlevert controleert onze opzichter de technische staat van uw woning. We doen dit aan de hand van het eerste opnamerapport. Heeft u met de nieuwe huurder afgesproken dat er dingen worden overgenomen? Levert u dan het ondertekende overnameformulier in.
Hoe laat u de woning achter:
Blijkt dat u niet alle werkzaamheden uit het eerste opnamerapport heeft gedaan?
Dan stellen wij u schriftelijk in gebreke. U krijgt tien dagen om het alsnog te doen. U betaalt huur over deze tien dagen.
In de brief staat ook wat de kosten zijn als Waardwonen de werkzaamheden doet. U kunt er voor kiezen om ons de werkzaamheden, op uw kosten, te laten doen.
Zijn de werkzaamheden na de tien dagen nog niet gedaan?
Dan laten wij dat op uw kosten doen. Naast deze kosten betaalt u ook huur tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden.
Is alles netjes volgens afspraak gedaan?
Dan neemt onze opzichter de meterstanden op en vult eventueel het warmtemetingsformulier in. U tekent deze formulieren en het tweede opnamerapport. U ontvangt een kopie van het opnamerapport.
Bij de eerste opname beoordeelt de opzichter de staat waarin uw woning verkeert. Alle op- en aanmerkingen komen in het eerste opnamerapport.
We letten vooral op:
In het opnamerapport staat wat er verwijderd, aangepast of gerepareerd moeten worden. Dit rapport ontvangt u via e-mail.
U hoeft de woning niet in oorspronkelijke staat achter te laten. Maar wel in goede verhuurbare staat.
Heeft u oudere vloerzeilen in de woning heeft?
Wacht dan met het verwijderen tot na de eerste opname. Mogelijk is het asbesthoudend zeil. Als u deze weghaalt besmet u de woning en omgeving misschien met asbestvezels!
Spullen laten overnemen
U kunt de nieuwe huurder vragen om sommige spullen over te nemen. De nieuwe huurder hoeft dat natuurlijk niet te doen. U en de nieuwe huurder moeten dit samen regelen. De gemaakte afspraken zet u in het overnameformulier dat u van de opzichter krijgt.
Is er nog geen nieuwe huurder? Dan kunt u soms met de opzichter afspreken om wat spullen in de woning achter te laten om de nieuwe huurder de kans te geven spullen over te nemen? Wil de nieuwe huurder dat niet? Dan moet u deze alsnog uit de woning halen. U kunt er ook voor kiezen om de woning leeg op te leveren.
U kunt de huur opzeggen door onderstaand formulier in te vullen. U ontvangt daarna een e-mail met de door u ingevulde gegevens. Krijgt u die niet? Neem dan contact met ons op.
Voor 2050 moeten alle woningen aardgasvrij zijn. Dat duurt nog even, maar we beginnen hier nu al mee. Vanaf 2023 plaatsen we ongeveer al 50 warmtepompen per jaar. Daarnaast onderzoeken we hoe we woningen op de Zilverkamp vanaf 2028 aardgasvrij maken. Met al deze ervaringen, kunnen we vervolgprojecten steeds makkelijker uitvoeren.
We zijn bekijken wat goede manieren zijn om woningen aardgasvrij te maken. Zo doen we proeven met warmtepompen, zonnepanelen die ook warmwater opwekken en energieopslag. Voordat we dit op grote schaal gaan aanleggen, willen we hier meer ervaring in opdoen. In onze meerjarenplannen nemen we dit al wel mee.
Aan de stijging van de energieprijzen kunnen wij helaas niets doen. Er zijn vaak wel manieren om minder te verbruiken. Heeft u een hoog verbruik en wilt u hulp? Onder ‘Wat kunt u doen’ staan wat tips op een rij.
Helaas kunnen wij uw energiekosten niet verlagen. Maar wij kunnen wel samen met u kijken of er manieren zijn om uw verbruik te verlagen. Dit doen we vaak samen met energiecoaches van het Energieloket. Heeft u een hoog energieverbruik en wilt u hulp? Onder ‘Wat kunt u doen’ staan wat tips op een rij.
Het energielabel geeft aan hoe energiezuinig (of energie-onzuinig) een woning is. Hoeveel een beter energielabel aan kosten scheelt, is niet precies te zeggen. Het ligt bijvoorbeeld ook aan de grootte van uw gezin, of u veel of weinig doucht en hoe warm u het in huis wil hebben.
Gemiddeld verbruikt een woning met label G (onzuinig) 50% meer energie dan een woning met een label A. Gelukkig heeft Waardwonen nog maar enkele tientallen woningen met een slecht label.
Om mensen met een laag inkomen te helpen geeft de overheid een energietoeslag. Dit is een bedrag van € 1.300,-.
Heeft u een bijstandsuitkering, IOAW-, IOAZ- of Bbz-uitkering? Dan hoeft u niets te doen. U krijgt de toeslag automatisch. Heeft u de toeslag niet gekregen? Neem dan contact op met uw gemeente.
Heeft u geen uitkering, maar heeft u wel een inkomen van maximaal 120% van het sociaal minimum? Kijk dan op de website van uw gemeente of u het automatisch ontvangt of een aanvraag moet doen.
Heeft u een Velux dakraam? André laat u in deze video zien hoe dit raam werkt.
Elke woning heeft een meterkast. Hierin zitten allerlei aansluitingen. Onze opzichter André legt in deze video uit wat het allemaal is.
Heeft u een draai-kiep-raam in huis? Opzichter André legt in deze video uit hoe zo’n raam werkt.
Uw cv-ketel moet af en toe bijgevuld worden. Onderhoudsmedewerker Jos laat u in deze video zien hoe u dat kan doen.
Elke woning heeft een rookmelder. Het is goed om deze regelmatig schoon te maken. Onze opzichter André legt in deze video uit hoe u dat doet.
Heeft u een deur met een driepuntssluiting? Onze opzichter André laat in deze video zien hoe zo’n sluiting werkt.
Let op: Betaalt u maandelijks voor de glasverzekering via de servicekosten? En hoort het glas standaard bij de woning? Dan valt de reparatie onder de verzekering en betaalt u niets.
Let op: Betaalt u maandelijks voor de Klein Onderhoud service? Dan hoeft u voor het ontstoppen niets te betalen. Is het riool verstopt door onjuist gebruik? Dan moet u de ontstopping wel zelf betalen. Óók als u betaalt voor Klein Onderhoud.
Soms is bijvullen of ontluchten de oplossing. Lees op de pagina cv-ketel bijvullen hoe u dat doet.
Facturen ontvangen wij bij voorkeur digitaal via facturen@waardwonen.nl op de volgende manier:
U vermeldt op de factuur onderstaande gegevens:
Als dit van toepassing is, vermeldt u ook:
Facturen die niet aan deze voorwaarden voldoen nemen wij niet in behandeling.
Inschrijfnummer Kamer van Koophandel: KvK Centraal Gelderland Arnhem, nummer 10016923
Bankrekeningnummer: NL29RABO0105703052
RSIN nummer: 002489247
Bent u huurder en wilt u uw huur overmaken?
Dan kan dit op een ander rekeningnummer. Kijk hiervoor op de pagina Huur betalen.
Ga naar Mijn Waardwonen en klik op registeren.
Ja, het klantportaal Mijn Waardwonen is een veilige ‘https’ omgeving.
In 2015 hebben alle huurders een brief ontvangen met de gegevens om u te kunnen registreren. Als u toen nog niet bij ons huurde, kreeg u de brief bij het begin van uw huurcontract.
Heeft u geen brief ontvangen of bent u de gegevens kwijt? Neem dan contact met ons op, dan zorgen we dat u deze krijgt.
Het is belangrijk om de naam en het registratienummer precies zo in te vullen als in de brief staat. Zo lijken de kleine letter L en de hoofdletter i en 1 erg op elkaar. In het registratienummer staan alleen kleine letters en cijfers.
Vaak lukt het wel als u op de plek waar u nu een 1 invoert, kiest voor een kleine letter L. Lukt het dan nog niet? Neem dan contact met ons op.
Om in te kunnen loggen, moet u zich eerst registeren. Heeft u dit nog niet gedaan? Klik dan op de oranje knop registeren op het eerste scherm.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Fusce non nulla nulla. Ut ac luctus ipsum. Aliquam tristique risus in risus ornare, eget congue mi tempus.