Zonnepanelen

Op deze pagina beantwoorden we de meest gestelde vragen van huurders over zonnepanelen.

Wij beantwoorden ze

Veel gestelde vragen over zonnepanelen

Waardwonen vindt energieverduurzaming erg belangrijk. We hebben daar de afgelopen jaren flink in geïnvesteerd. Gemiddeld hebben onze woningen op dit moment (2022) een energielabel A, maar we gaan door met het verduurzamen. Bijvoorbeeld door het plaatsen van zonnepanelen en warmtepompen. Zo kunnen huurders flink besparen op hun energierekening.

Op deze pagina beantwoorden we de meest gestelde vragen die huurders ons stellen over zonnepanelen.

Algemene vragen

Wat zijn zonnepanelen?

Zonnepanelen worden ook wel pv-panelen genoemd, naar de ‘fotovoltaïsche cellen’ die in zo’n paneel zitten. Die zetten het (zon)licht om in elektriciteit. Zelfs op een bewolkte dag levert een zonnecel stroom. Op die manier kan er flink bespaard worden op de energierekening. Via een omvormer komt de stroom op het elektriciteitsnet.

Wat zorgt dat een zonnepaneel meer of minder oplevert?
  • de grootte van de collectoren
  • hoeveelheid zon (uren en intensiteit)
  • de invalshoek van de zon
  • het type zonnecel
  • eventuele belemmeringen/schaduw
  • vervuiling (stof, vogelpoep, sneeuw)
  • wel/niet geventileerd of gekoeld (10% verlies bij opwarming van 20°C)
  • rendement van de omvormer
  • leeftijd van de panelen (degradatie, vervuiling, vermogensverlies)
Ik wil ook graag zonnepanelen. Kan dat? 

Het isoleren en plaatsen van zonnepanelen op onze woningen is een groot project. Daar zijn we een paar jaar geleden al mee begonnen. We zijn gestart met de oudere woningen met de slechtste energielabels. Inmiddels zijn woningen met een beter energielabel (hoger dan B) aan de beurt. Dit moeten we nog inplannen.

Zonnepanelen aanmelden

In principe regelt de installateur de aanmelding van de zonnepanelen. Mocht u toch zelf moeten doen, dan kan dat als volgt:

  • U gaat naar deze site en vult daar de volgende gegevens in:
    • uw adres waar de zonnepanelen liggen en uw meternummer
    • uw contactgegevens en emailadres
    • het vermogen van de zonnepanelen. Dit is gemiddeld 305 Wattpiek (Wp) per paneel. (Dus liggen er 4 zonnepanelen? Dan vult u in: 4 x 305 Wp = 1220)
Hoeveel kun je besparen met zonnepanelen?

De opbrengst van zonnepanelen is van heel veel factoren afhankelijk. Daarom rekenen we met gemiddelden in het voorbeeld hieronder.

Voor een standaard zonnepaneel op onze woning gaan uit van een vermogen van 305Wp (= Wattpiek).

Om te berekenen hoeveel Kilowatt uur (Kwh) een zonnepaneel oplevert, gebruiken we een omrekenfactor van 0,85 tot 0,9. Een paneel levert dus ongeveer 305Wp x 0,9 = 275 Kwh per jaar op.

Bij 6 panelen is dat ongeveer 1.650 Kwh per jaar. Afhankelijk van de energieprijs levert u dat een flinke besparing op.

Goed om te weten: Er wordt alleen stroom opgewekt als het licht is. Overdag verbruiken we vaak juist minder stroom dan we opwekken. Gemiddeld verbruikt u 30% zelf en levert u 70% terug. Het is dus slim om juist overdag bijvoorbeeld uw was te draaien.

Hoe zit het met dag- en nachtstroom?

Heeft u zonnepanelen? Dan is het slim om de opgewekte stroom direct te gebruiken. Dus zet uw apparaten (zoals de (af)wasmachine of droger) overdag aan als het een zonnige dag is, in plaats van te wachten op de nacht.

Kan ik ook sneeuwhekjes krijgen voor onder de zonnepanelen? 

We plaatsen automatisch sneeuwhekjes bij zonnepanelen op plaatsen waar vallend sneeuw/ijs een gevaar oplevert. Bijvoorbeeld op het dak boven de voordeur, pad of terras. Valt de sneeuw bijvoorbeeld gewoon op een plat dak dan doen we dit niet. Denkt u dat er bij u wel een hekje zou moeten staan? Neem dan contact op met de klantenservice via (026) 326 30 50 of stuur een e-mail naar info@waardwonen.nl.

Vragen over de vergoeding

Mag Waardwonen een vergoeding vragen voor het ter beschikking stellen van zonnepanelen?

Ja, dat mag. Volgens de huurcommissie mag een woningcorporatie een vergoeding vragen voor roerende zaken als onderdeel van de servicekosten. De zonnepanelen waar Waardwonen een vergoeding voor vraagt, zijn roerend omdat ze eenvoudig te demonteren zijn.

Heeft de vergoeding gevolgen voor de huurtoeslag?

Nee, de vergoeding voor zonnepanelen zijn zogenaamde niet-subsidiabele servicekosten. Dat betekent dat geen effect heeft op uw huurtoeslag 

Sommige woningen hebben meer dan 6 panelen, maar betalen voor maximaal 6, waarom is dat?

Het aantal panelen kan per woning verschillen. Het aantal panelen wordt bepaald op basis van de beoogde energetische prestatieverbetering. Gemiddeld leggen we 6 pv-panelen op een woning. Als we meer pv-panelen plaatsen, heeft dat vaak te maken met een minder efficiënte ligging van het dak. Dat betekent ook minder voordeel per pv-paneel. Om dit effect voor de huurder te compenseren, betaalt de huurder een vergoeding voor maximaal 6 pv-panelen.

Ik heb de jaarafrekening van de energieleverancier gekregen en het bedrag van terug geleverde elektriciteit is lager dan de vergoeding die ik dit jaar heb betaald. Hoe kan dat?

Op de afrekening staat alleen de elektriciteit die teruggeleverd is. Dat is elektriciteit die wel werd opgewekt maar niet door u is gebruikt. De opgewekte elektriciteit die u direct hebt gebruikt is ook een besparing. Gemiddeld gebruikt u 30% zelf en levert u 70% terug.

Vragen over schoonmaken

Worden de zonnepanelen ook schoongemaakt?

Nee in principe niet. De panelen zijn voorzien van een coating die ervoor zorgt dat de panelen schoon blijven. Bij woningen die structureel last hebben van bladluis of mosaanslag reinigt Waardwonen de panelen. Laat het ons weten als u denkt dat dat bij u het geval is. Dan gaan wij dit beoordelen.

Mag ik ze zelf schoonmaken?

In principe is het niet nodig om ze schoon te maken, maar het mag wel. Houd daarbij rekening met uw eigen veiligheid en die van anderen! De panelen mogen niet gereinigd worden met een hogedrukreiniger. Het reinigen mag ook niet met een bijtend of krassend schoonmaakmiddel. U kunt wel een zachte borstel of spons gebruiken. Als u een bedrijf inschakelt voor het schoonmaken, dan betaalt u daar zelf voor.

Er lijkt iets mis

Mijn zonnepanelen wekken bijna geen stroom op

Soms leveren zonnepanelen minder stroom op. Bijvoorbeeld op een donkere dag is of omdat er sneeuw ligt. Dit is normaal. Maar bij heldere en zonnige dagen moeten de panelen natuurlijk wel stroom opwekken. Is dat niet het geval? Bel dan met de klantenservice via (026) 326 30 50 of stuur een e-mail naar info@waardwonen.nl.

Wat moet ik doen als mijn panelen geen stroom opwekken?

Wekken de panelen geen stroom op, op een zonnige en heldere dag? Dan is er iets mis. Neem dan contact op met de klantenservice via (026) 326 30 50 of stuur een e-mail naar info@waardwonen.nl.

Hoe kan ik controleren of de zonnepanelen goed functioneren?

Op de omvormer – die de opbrengt van de panelen aangeeft –  kunt u het verbruik aflezen. Mocht een paneel kapot zijn dan daalt het verbruik. Let op dat u dit controleert op een zonnige en heldere dag.

Vragen over de salderingsregeling

Wat houdt de salderingsregeling in?

De salderingsregeling houdt in dat de energieleverancier voor terug-geleverde elektriciteit hetzelfde tarief hanteert als voor de geleverde elektriciteit.

Blijft de salderingsregeling bestaan?

Nee, de overheid is van plan om de salderingsregeling geleidelijk af te bouwen. De overheid heeft dit nog niet definitief besloten maar er liggen plannen om de regeling vanaf 2025 per jaar af te bouwen naar nihil in 2031.

Waardwonen heeft bij het vaststellen van de maandelijkse vergoeding al rekening gehouden met de voorgenomen afbouw, zodat er een netto voordeel blijft voor de huurder.

Hoe zit het met de netto besparing als de salderingsregeling wordt afgebouwd?

Dan wordt de besparing minder. Bij de salderingsregeling krijgt u voor de terug geleverde elektriciteit dezelfde prijs als voor de afgenomen elektriciteit, de consumentenprijs. Deze consumentenprijs bestaat echter voor een groot deel uit (milieu)opslagen en belastingen. De nettoprijs van elektriciteit ligt tussen de 25% en 35% van consumentenprijs.

De afbouw van de regeling zal naar verwachting in ongeveer 7 jaar worden afgebouwd. Ieder jaar zult u een kleiner deel van de terug geleverde elektriciteit tegen de consumentenprijs verrekend krijgen totdat u alleen nog maar de netto elektriciteitsprijs verrekend krijgt. Deze prijs kan per leverancier overigens wel verschillen.

Bij het bepalen van de vergoeding heeft Waardwonen  rekening gehouden met de afbouw van de salderingsregeling vanaf 2023, zoals die door de overheid is voorgesteld en voorgenomen. Indien de overheid besluit om de salderingsregeling eerder of sneller af te bouwen, dan zullen wij de vergoeding opnieuw berekenen.

Heeft u nog andere vragen?

Heeft u vragen? Neem dan contact op met de klantenservice via telefoonnummer (026) 326 30 50. Of stuur een e-mail naar info@waardwonen.nl.

Lees ook

Energie besparen

Energie besparen bespaart geld én is goed voor het milieu. Daarom investeren wij flink ik energiemaatregelen en isolatie. Ook u als huurder kunt wat doen.

Cv-ketel bijvullen en ontluchten

Wij leggen u stap voor stap uit hoe u dat doet.

CO2-prestatieladder

Duurzaamheid staat bij Waardwonen al jaren hoog op de agenda. Lees hoe we het doen op de CO2-prestatieladder.