Wilt u de huur opzeggen? Zorg dan dat u dit in elk geval een maand van te voren doet. Eerder mag ook.
U kunt de huur op verschillende manieren opzeggen:
U kunt de huur opzeggen door onderstaand formulier in te vullen.
U kunt uw huur opzeggen door het formulier Huuropzegging in te vullen en op te sturen. U kunt natuurlijk ook een brief schrijven waarin u de huur opzegt.
Zet hierin in elk geval:
Is de huurder overleden en er is geen overblijvende partner? Dan moet de huur opgezegd worden. Hiervoor vult u het formulier ‘Huuropzegging bij overlijden’ in. Dit formulier kunt u opsturen of afgeven op ons kantoor.
Wat hebben we verder nodig?
Wij sturen u een bevestiging van uw huuropzegging. Hierin staat de datum waarop onze opzichter bij u langs komt voor de eerste en een tweede opname van de woning. De opzichter komt dus twee keer bij u langs.
Na de 2e opname krijgt u een eindrapport. Ook krijgt u dan een enquêteformulier over uw woning en onze dienstverlening. Zo kunnen wij onze dienstverlening verbeteren.
Bij de eerste opname beoordeelt de opzichter de staat waarin uw woning verkeert. Alle op- en aanmerkingen komen in het eerste opnamerapport.
We letten vooral op:
In het opnamerapport staat wat er verwijderd, aangepast of gerepareerd moeten worden. Dit rapport ontvangt u via e-mail.
U hoeft de woning niet in oorspronkelijke staat achter te laten. Maar wel in goede verhuurbare staat.
Heeft u oudere vloerzeilen in de woning heeft?
Wacht dan met het verwijderen tot na de eerste opname. Mogelijk is het asbesthoudend zeil. Als u deze weghaalt besmet u de woning en omgeving misschien met asbestvezels!
Spullen laten overnemen
U kunt de nieuwe huurder vragen om sommige spullen over te nemen. De nieuwe huurder hoeft dat natuurlijk niet te doen. U en de nieuwe huurder moeten dit samen regelen. De gemaakte afspraken zet u in het overnameformulier dat u van de opzichter krijgt.
Is er nog geen nieuwe huurder? Dan kunt u soms met de opzichter afspreken om wat spullen in de woning achter te laten om de nieuwe huurder de kans te geven spullen over te nemen? Wil de nieuwe huurder dat niet? Dan moet u deze alsnog uit de woning halen. U kunt er ook voor kiezen om de woning leeg op te leveren.
Op de dag dat u uw sleutels inlevert controleert onze opzichter de technische staat van uw woning. We doen dit aan de hand van het eerste opnamerapport. Heeft u met de nieuwe huurder afgesproken dat er dingen worden overgenomen? Levert u dan het ondertekende overnameformulier in.
Hoe laat u de woning achter:
Blijkt dat u niet alle werkzaamheden uit het eerste opnamerapport heeft gedaan?
Dan stellen wij u schriftelijk in gebreke. U krijgt tien dagen om het alsnog te doen. U betaald huur over deze tien dagen.
In de brief staat ook wat de kosten zijn als Waardwonen de werkzaamheden doet. U kunt er voor kiezen om ons de werkzaamheden, op uw kosten, te laten doen.
Zijn de werkzaamheden na de tien dagen nog niet gedaan?
Dan laten wij dat op uw kosten doen. Naast deze kosten betaalt u ook huur tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden.
Is alles netjes volgens afspraak gedaan?
Dan neemt onze opzichter de meterstanden op en vult eventueel het warmtemetingsformulier in. U tekent deze formulieren en het tweede opnamerapport. U ontvangt een kopie van het opnamerapport.
Nadat u de sleutel van uw woning heeft ingeleverd, maken wij een eindafrekening. Hierin staat tot wanneer u de woning huurde. Als u teveel huur heeft betaald, betalen wij het teveel betaalde bedrag terug. Als u nog huur of mutatiekosten moet te betalen, krijgt u hiervoor een rekening.
Het is belangrijk dat u tenminste twee weken voor het inleveren van de sleutels, uw verhuizing doorgeeft aan uw energieleverancier. Bel hiervoor de klantenservice van uw energieleverancier of kijk op hun website.