Bij woningruil moet u aan een aantal voorwaarden voldoen. We zetten ze voor u op een rij:
Het is niet altijd makkelijk om via Entree snel een passende woning te vinden. Woningruil kan dan een oplossing zijn.
Bij woningruil moet u aan een aantal voorwaarden voldoen. We zetten ze voor u op een rij:
We kijken of de woning passend is voor de nieuwe huurder. Denk aan de inkomenseisen die bij de huurprijs van de woning horen.
We kijken of de woning op basis van de woninggrootte en de grootte van het huishouden passend is. Voor woningen met vier of meer slaapkamers komen huishoudens vanaf 6 personen in aanmerking.
Bij sommige woningen geldt een leeftijdsvoorwaarde. We hebben bijvoorbeeld speciale jongeren- en seniorenwoningen. De nieuwe huurder(s) moet hier ook aan voldoen.
Er mag op het moment van woningruil geen huurachterstand zijn. We kijken ook of er geen overlast veroorzaakt wordt of recent veroorzaakt is.
De woningen moeten zelfstandige woonruimten zijn. De woningen moeten dus een eigen toegang en een eigen keuken, toilet en wasgelegenheid (douche of bad) hebben.
Voldoet u aan de eerste vijf voorwaarden? Dan gaan een opzichter en medewerker Verhuur de technische staat van de woning en de wijze van bewoning bekijken. Deze beoordeling moet positief zijn.
Beide partijen moeten hierbij aanwezig zijn. Wij gaan er in principe van uit dat de nieuwe huurder de eventuele aangebrachte veranderingen (met uitzondering van de gebreken) overneemt. Door de opname weet u beide waar u aan toe bent. Na de inspectie tekent de nieuwe huurder het opnamerapport en overnameformulier voor akkoord.
Als een van de woningen niet van Waardwonen is, nemen wij contact op met de verhuurder. Beide verhuurders, dus Waardwonen en de andere verhuurder, moeten akkoord gaan met de ruil.
Voldoet u aan de voorwaarden voor woningruil? Vul dan het aanvraagformulier woningruil volledig in.
U moet hiervoor ingeschreven staan bij Entree. Staat u dat nog niet? Regel dat dan via www.entree.nu.
Bij uw aanvraag heeft u mogelijk een aantal documenten nodig:
Wij nemen binnen twee weken na het indienen van het (volledige) verzoek tot woningruil contact met u op. We vertellen u of u aan de eerste vijf voorwaarden voldoet of niet. En plannen eventueel een opname.
Let op: een opname wil nog niet zeggen dat we akkoord gaan met de woningruil. Dat hoort u binnen een week na de opname(s).
Gaat de woningruil door? Dan sluiten wij een huurovereenkomst voor tenminste één jaar af. De nieuwe huurder kan in dit jaar het contract niet opzeggen. Na het jaar wordt de huurovereenkomst krachtens de wet stilzwijgend verlengd voor onbepaalde tijd.
Na ondertekening van de nieuwe huurovereenkomst vervalt uw inschrijfnummer bij Entree. U wordt automatisch opnieuw ingeschreven.
Als een huurder de woning verlaat, bepalen we altijd de huurprijs opnieuw. Ook bij woningruil. Zit een woning nog onder het door Waardwonen gewenste huurniveau, dan krijgt de woning een nieuwe huurprijs. De (nieuwe) huurprijs staat vermeld in de brief waarin wij u toestemming voor de woningruil geven.
Is alles geregeld? Dan kunt u verhuizen. Omdat dit op hetzelfde moment moet is het goed om hier goede afspraken over te maken. Neem zelf de standen van gas, elektriciteit en water op en geef deze door aan de juiste instanties. Dit doet Waardwonen dus niet.
Neemt u dan contact op met een van de medewerkers van de Klantenservice via telefoonnummer (026) 326 30 50.
Bent u ouder dan 55 jaar? Woont u in een grote woning en denkt u aan verhuizen naar een kleinere woning? Dan is ons Doorstroombeleid waarschijnlijk interessant voor u.
Kunt u door een ziekte, beperking of ouderdom uw woning niet meer normaal gebruiken? Dan kan de gemeente u helpen om uw woning aan te passen.
Prettig wonen is heel belangrijk. Juist ook als u wat ouder wordt. En zeker als u (tijdelijk) te maken krijgt met ziekte of een lichamelijke beperking.