Langer zelfstandig wonen

Soms hebben mensen extra hulp nodig om zelfstandig in hun woning te blijven wonen. Bijvoorbeeld omdat men ouder wordt, gezondheidsklachten heeft of misschien een beperking waardoor niet alles vanzelfsprekend gaat. Om ervoor te zorgen dat onze huurders zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen, hebben wij de mogelijkheden van aanvullende diensten op een rijtje gezet. Zo vindt u overzichtelijk alle diensten waar u hulp kunt vragen in de gemeente Lingewaard en Millingen aan de Rijn bij elkaar.

Gemeente Berg en Dal (Millingen aan de Rijn)

 

Stichting Welzijn Ouderen Millingen aan de Rijn (SWOM)

SWOM (Stichting Welzijn Ouderen Millingen aan de Rijn) biedt een klussenservice/boodschappendienst. Inwoners van Millingen aan de Rijn van 65 jaar en ouder kunnen gebruik maken van deze service. Indien nodig kunnen ook inwoners jonger dan 65 jaar er gebruik van maken. Qua klussenservice gaat het om klusjes die binnen een uur kunnen worden afgerond. Bijvoorbeeld een lamp ophangen, gloeilamp verwisselen enzovoorts. Grote klussen zoals het schilderen van een kamer of tuinonderhoud doet SWOM niet omdat zij willen voorkomen dat zij concurrerend zijn met Millingse ondernemers. Cliënten betalen een kleine onkostenvergoeding voor de geleverde diensten. De klussen worden uitgevoerd door enkele vrijwilligers. SWOM is iedere werkdag tussen 9.00 en 11.00 uur bereikbaar via telefoonnummer 0481 – 43 11 05.

MAAT

Maat is een netwerkorganisatie die programma’s en projecten opzet om de dienstverlening binnen de sectoren wonen, welzijn en zorg in de regio Nijmegen te verbeteren. Verschillende woon-, welzijn- en zorgorganisaties uit de regio Nijmegen hebben zich verenigd in MAAT. 123comfort is een initiatief van het samenwerkingsverband MAAT. Zij bieden diensten aan in de regio Nijmegen, waaronder Millingen aan de Rijn (dus niet in gemeente Lingewaard). 123comfort levert gemaksdiensten. Ouderen en chronisch zieken kunnen door gebruikmaking langer zelfstandig blijven wonen. Om gebruik te kunnen maken van de diensten van 123comfort dient u een abonnement bij hen af te sluiten. Naast de kosten van het abonnement betaalt u een variabel uurtarief voor de geleverde diensten. 123comfort biedt de diensten met korting aan en zij werken samen met vaste dienstverleners die door 123comfort zijn geselecteerd.123comfort biedt hulp bij veel verschillende soorten klussen zoals timmerwerkzaamheden, schilderklussen, tuinonderhoud en administratie. Wilt u een dienst aanvragen of heeft u een vraag? Kijkt u dan op de website www.123comfort.nl of bel0900 – 66 67 778 (lokaal tarief). Een e-mail sturen kan ook via info@123comfort.nl

Gemeente Lingewaard

 

Stichting Welzijn Lingewaard (SWL)

Stichting Welzijn Lingewaard biedt een klussenhulpdienst. SWL is een vrijwilligersorganisatie, aangesloten bij het Meldpunt, die allerlei hand- en spandiensten verleent. Het gaat om eenmalige kleine klussen die niemand anders voor u kan doen. De hulp is in principe gratis. Wel wordt er een vergoeding gevraagd voor eventuele kosten die de vrijwilliger maakt zoals bijvoorbeeld vervoerskosten. SWL kan bemiddelen bij een verzoek voor tuinonderhoud. Zij maken hiervoor gebruik van de dagbesteding “Onderweg” van De Karmel. Bij Onderweg zijn acht deelnemers elke dag op pad om op verschillende locaties tuinonderhoud te doen. Dit kan bij een school, bedrijf of woonhuis zijn. Voor de geleverde werkzaamheden wordt een uurvergoeding gevraagd, ongeacht het aantal personen dat komt werken. De Karmel beoordeelt of de klus passend en veilig is voor de doelgroep. Het eerste contact met SWL verloopt altijd via het Meldpunt dat te bereiken is via telefoonnummer 088 – 255 25 55. Een e-mail sturen kan ook via meldpunt@swlingewaard.nl

Stichting Thuiszorg Midden Gelderland (STMG)

STMG is een dienstverlenende maatschappelijke zorgorganisatie die cliënten zodanig wil ondersteunen dat zij de regie over hun eigen leven zo goed mogelijk kunnen blijven voeren en zelfstandig invulling kunnen geven aan hun bestaan. Om gebruik te kunnen maken van de diensten van STMG dient u een lidmaatschap af te sluiten. STMG bemiddelt in samenwerking met LekkerLeven bij allerlei diensten, bijvoorbeeld een klussendienst of een tuinman. Wanneer iemand bemiddeling aanvraagt van een dienst van LekkerLeven, dan geeft STMG Ledenservice de gegevens door van het bedrijf of particulier die de gewenste dienst gaat uitvoeren. U maakt zelf met het bedrijf afspraken over tijd, service, kosten en kwaliteit. Voor de geleverde diensten betaalt u een variabel uurtarief. De rekening voor de verleende dienst ontvangt u van STMG Ledenservice. STMG is bereikbaar via telefoonnummer 0900 – 202 05 05.

Gemeenten Berg en Dal en Lingewaard

LekkerLeven

LekkerLeven is ontstaan in 1996 uit particulier initiatief met als doel het voor ouderen mogelijk te maken zo lang mogelijk zelfstandig te blijven wonen. Om gebruik te kunnen maken van LekkerLeven dient u een lidmaatschap bij hen af te sluiten. Voor de geleverde diensten betaalt u een variabel uurtarief. Met de BemiddelingService van LekkerLeven kan op ieder gewenst moment van de dag gebruik worden gemaakt van een uitgebreid pakket aan zorg- en gemakdiensten. Het aanbod varieert van het verstrekken van informatie over wet- en regelgeving rondom zorg, wonen en welzijn, tot en met het uitvoeren van diensten in en om huis. LekkerLeven bemiddelt bij de vraag naar diensten. Een klus uit besteden via LekkerLeven is veilig en vertrouwd. Alle bedrijven en dienstverleners die werken voor LekkerLeven worden door hen gescreend. Indien u een lidmaatschap heeft bij STMG dan kunt u via hen diensten van LekkerLeven afnemen. Personen die aangesloten zijn bij Univé, VGZ of IZA kunnen via “Mijn gemak” van de desbetreffende zorgverzekeraars diensten afnemen. Univé, VGZ of IZA nemen de diensten af via LekkerLeven. Het voordeel voor hen is dat zij geen lidmaatschap bij LekkerLeven betalen.