Tussen 23 en 27 april 2024 krijgt u een e-mail of brief van ons over de huuraanpassing 2024. Daarin staat precies wat de huuraanpassing voor u betekent.
Ieder jaar mogen wij de huur verhogen. De overheid bepaalt jaarlijks hoeveel dat maximaal mag zijn. Deze huurverhoging gaat over uw kale huur.
Het geld van deze huurverhoging hebben we nodig om de bestaande woningen te blijven onderhouden en verbeteren. En daarnaast willen we nieuwe woningen bouwen voor mensen die nu geen woning kunnen vinden.
We hebben daarbij natuurlijk gekeken welke huurverhoging voor huidige huurders te betalen is. Hierbij speelt mee dat:
Komt u er financieel niet uit door deze huurverhoging? Neem dan contact met ons op.
Uw bijdrage aan het glasfonds gaat in 2024 omhoog. Uw bijdrage voor het klein onderhoud blijft gelijk.
De (nieuwe) bedragen zijn:
Bent u het niet eens met de huurverhoging? Dan kunt u bezwaar maken. Uw bezwaar moet uiterlijk 30 juni 2024 bij ons binnen zijn. Dit kan per post of per e-mail. Een formulier voor het maken van bezwaar en meer informatie over bezwaar maken vindt u op:
U kunt de Rijksoverheid ook bellen op telefoonnummer 1400.
Als wij uw bezwaar ontvangen, bekijken wij of we het eens zijn met uw bezwaar. Vinden wij uw bezwaar niet terecht, dan leggen wij u uit waarom. Bent u het niet eens met onze uitleg, dan sturen wij uw bezwaarschrift door naar de onafhankelijke Huurcommissie.
De Huurcommissie beoordeelt dan of de huurverhoging redelijk is. Voor een procedure bij de Huurcommissie betaalt u een voorschot van € 25,-. Stelt de Huurcommissie in het gelijk, dan krijgt u dit bedrag terug.
Wij geven wij vanaf 1 juli de nieuwe subsidiabele huur (dat is de kale huur plus een aantal servicekosten) door aan de Belastingdienst. Op basis hiervan berekenen zij uw (aangepaste) huurtoeslag.
Hoewel wij het doorgeven, bent u zelf verantwoordelijk dat de Belastingdienst de juiste informatie heeft.
TIP: controleer na 1 juli of de Belastingdienst rekent met de juiste huur. Zo voorkomt u dat u misschien later geld moet terugbetalen aan de Belastingdienst. U kunt dit controleren door in te loggen op www.toeslagen.nl. Of door te bellen met (0800) 05 43.
Als u een woning huurt heeft u misschien recht op huurtoeslag van de overheid. Dat hangt af van uw inkomen en de hoogte van uw huur. Wilt u weten of u toeslag kunt krijgen?
Heeft u sindskort een laag gezamenlijk inkomen? Bijvoorbeeld omdat u uw baan bent verloren, bent gepensioneerd, of het vertrek van een partner of kind?
Dan komt u misschien in aanmerking voor een eenmalige huurverlaging. Dit zijn de voorwaarden:
Om te kijken of u recht heeft op huurverlaging, hebben we onderstaande documenten van u nodig:
U kunt deze stukken aan ons opsturen per post of e-mail naar info@waardwonen.nl. Dit kan tot en met 30 december 2024.
Bijvoorbeeld via automatische incasso, zelf overmaken of via een betaallink in uw e-mail/sms. U kiest wat het beste bij u past.
Via ons online klantportaal mijn.waardwonen.nl kunt u zelf online veel dingen snel en eenvoudig regelen.
Maakt u zich zorgen over het betalen van uw huur? Neem dan contact met ons op. Wij zoeken graag samen met u naar een oplossing.